Produkcja filmu to nie łatwe zadanie. Nie wystarczy tylko kupić kamerę i posiadać sprzęt do obróbki wideo, by móc założyć własne studio filmowe. Film reklamowy powstaje przy zaangażowaniu całego sztabu specjalistów z różnych dziedzin, a ostateczna wersja spotu jest wynikiem wspólnych działań wszystkich członków ekipy.

Po pierwsze pomysł

Bez dobrego pomysłu ciężko ruszyć. Zanim powstanie scenariusz, musi powstać pomysł. Ogólny zarys jak ma taki film wyglądać. Często końcowa wersja jest bardzo odmienna od początkowych założeń, gdyż te ewoluują w trakcie tworzenia filmu, jednak pomysł zawsze musi być na pierwszym miejscu. Zależnie od tego, czy to ma być spot reklamowy, prezentacja produktu, film korporacyjny, czy może film szkoleniowy – inna będzie grupa odbiorców. Dlatego ważne jest, aby przed rozpoczęciem działań określić do kogo film będzie kierowany i co właściwie chcemy osiągnąć – reklamę, rozgłos, zaciekawienie, a może pragniemy wywołać odpowiednią reakcję emocjonalną w odbiorcach. To wszystko musi się znaleźć w ogólnych założeniach.

Scenariusz jest szkieletem

Kiedy sztab ludzi opracował już ogólny plan działania, czas na krok drugi. Pomysł zostaje przekazany scenarzyście/copywriterowi, którego zadaniem jest opracować dokładny scenariusz. Musi napisać fabułę, zarys akcji, tekst lektorski i/lub kwestie, wypowiadane przez autorów. Dobry scenariusz jest szkieletem filmu. Przed zatwierdzeniem ostatecznej wersji, często nanoszone są poprawki, pozwalające uniknąć ewentualnych zmian, na późniejszym etapie realizacji filmu reklamowego

Gdy słowo staje się filmem

Kran kamerowy

Kran kamerowy na planie filmowym podczas realizacji filmu

Pomysł jest, scenariusz jest, w takim razie pora na realizację filmu. Tutaj wszystko będzie zależało od założeń, które zostały podjęte podczas wcześniejszych etapów i oczekiwań klientów. Filmy mogą być kręcone w terenie lub studiu filmowym np. na tle wszystkim dobrze znanego zielonego ekranu. Techniki kręcenia filmów są różne i często wykorzystuje się bardzo zaawansowany sprzęt jak kamery z możliwością tworzenia efektów slow motion, krany kamerowe, pozwalające na ujęcia z góry lub system flycam, dzięki któremu można uzyskać płynny obraz, nawet podczas biegu. Realizacja nawet kilkuminutowego filmu reklamowego, to często wiele godzin, a nawet dni, na planie filmowym.

I gotowe! Powstał film. Ale to jeszcze nie koniec, ponieważ dopiero w tym momencie rusza cały proces postprodukcji. Jednak o tym opowiemy już w następnym artykule.